Normas para Publicação

Objetivo e política editorial

A Revista da Associação Médica Brasileira (RAMB), editada pela Associação Médica Brasileira, desde 1954, tem por objetivo publicar artigos que contribuam para o conhecimento médico. A RAMB é indexada nas bases de dados SciELO, Science Citation Index Expanded (SCIE), Scopus, Web of Science, Institute for Scientific Information (ISI), Index Copernicus, LILACS, MEDLINE e CAPES - QUALIS B3. Atualmente, a revista é produzida apenas em versão online, de livre acesso em (www.ramb.org.br) e os artigos são publicados na língua inglesa.

A RAMB aceita para publicação artigos nas seguintes categorias: Artigos Originais, Artigos de Revisão, Correspondências, Ponto de Vista, Panorama Internacional, À Beira do Leito. O Conselho Editorial recomenda fortemente que os autores leiam a versão on-line da RAMB e analisem os artigos já publicados como modelo para a elaboração de seus trabalhos.

A submissão dos artigos é totalmente gratuita, sem cobrança de qualquer taxa para os autores.

 

Informações gerais

Como submeter artigos/Idioma

Os artigos e correspondências deverão ser enviados somente via internet pelo seguinte endereço eletrônico:https://ramb.amb.org.br/ . Basta a realização de um cadastro, seguido do envio do manuscrito, obedecendo as normas aqui descritas. Só serão aceitos artigos que, dentre seus autores, contenha, no mínimo, um médico.

O artigo para poderá ser submetido nos seguintes idiomas: português, espanhol ou na língua inglesa. No entanto, caso seja aprovado para publicação pelo Corpo Editorial da RAMB, o mesmo deverá ser traduzido para o idioma inglês, sendo iniciado o seu processo de publicação somente após a apresentação obrigatória de certificação de tradução de uma das seguintes empresas: https://www.aje.com/; https://americanmanuscripteditors.com/ ou https://www.editage.com/ .

Cada artigo, acompanhado de correspondência ao editor, deverá conter título, nome completo do(s) autor(es), instituição na qual o trabalho foi realizado e seção da revista à qual se destina.

O conteúdo do material enviado para publicação na RAMB não pode estar em processo de avaliação, já ter sido publicado, nem ser submetido posteriormente para publicação em outros periódicos. A critério do editor chefe, todos os artigos recebidos são revisados por membros do Conselho Editorial.

Ao preparar o manuscrito, os autores deverão indicar qual ou quais áreas editoriais estão relacionadas ao artigo, para que este possa ser encaminhado para análise editorial específica.

O Conselho Editorial recomenda que os autores façam uma busca por artigos relacionados ao tema e publicados anteriormente na RAMB ou em outros periódicos indexados no SciELO, utilizando as mesmas palavras-chaves do artigo proposto. Estes artigos devem ser considerados pelos autores na elaboração do manuscrito com o objetivo de estimular o intercâmbio científico entre os periódicos SciELO.

O que acontece depois que o artigo foi submetido

Em virtude do grande número de artigos enviados, o Conselho Editorial adotou critérios de seleção para o processo de revisão por pares. A exemplo do que acontece com outros periódicos, a maior parte dos artigos submetidos não passa para a fase detalhada de avaliação que é a revisão por pares. Os critérios que o Conselho Editorial adotou para essa seleção inicial incluem o perfil editorial da revista e de seus leitores, área de interesse do tema principal do trabalho, título e resumo adequados, redação bem elaborada, metodologia bem definida e correta (incluindo, no caso de estudos clínicos, tamanho amostral, metodologia estatística e aprovação por Comitê de Ética), resultados apresentados de maneira clara e conclusões baseadas nos dados. Esse procedimento tem por objetivo reduzir o tempo de resposta e não prejudicar os autores. A resposta detalhada, elaborada pelos revisores, só ocorre quando o artigo passa dessa primeira fase.

No caso de rejeição, a decisão sobre a primeira fase de avaliação é comunicada aos autores em média duas a três semanas depois do início do processo (que começa logo após a aprovação do formato pelo revisor de forma). O resultado da revisão por pares contendo a aceitação ou a rejeição do artigo para publicação ocorrerá no menor prazo possível.

Embora existam rigorosos limites de tempo para a revisão por pares, a maioria dos periódicos científicos conta com o notável esforço e a colaboração da comunidade científica que, por ter muitas outras atribuições, nem sempre consegue cumprir os prazos. Ao receber o parecer dos revisores, os autores deverão encaminhar, em comunicado à parte, todos os pontos alterados do artigo que foram solicitados pelos revisores. Além disso, o texto contendo as alterações solicitadas pelos revisores deverá ser reencaminhado à RAMB na cor vermelha, devendo ser mantido e sublinhado o texto anterior.

A ordem de publicação dos artigos será cronológica, podendo, no entanto, haver exceções definidas pelo Conselho Editorial. Os trabalhos aceitos para publicação serão enviados aos autores e deverão ser revisados e devolvidos no prazo de dois dias, caso contrário o artigo será publicado em sua forma original. Após a aprovação final pelos autores NÃO será possível modificar o texto.

 

CORPO EDITORIAL

O Corpo Editorial da RAMB é composto pelo Editor Geral, Editores Associados, Editores Colaboradores e Conselho Editorial nas seguintes áreas: Clínica Médica, Clínica Cirúrgica, Saúde Pública, Pediatria, Ginecologia e Obstetrícia, Bioética, Cancerologia, Emergência e Medicina Intensiva, Medicina Farmacêutica e Medicina Baseada em Evidências. O Corpo Editorial será responsável pela revisão e aceitação ou não dos artigos enviados à revista para publicação. O editor-chefe tem as prerrogativas que o cargo lhe confere para aceitar ou não qualquer artigo, independentemente da revisão por pares, assim como definir a edição de sua publicação.

Estilo e preparação de originais

O trabalho deverá ter no máximo 2.800 palavras (incluindo resumo e abstract), uma figura central e conter, no máximo, 25 referências bibliográficas. Deve ser redigido em corpo 12, espaçamento 1,5 linha, com margem de 3 cm de cada lado, e ser encaminhado em Word (arquivo .doc).

Página título

Deverá conter:

a) O título do trabalho, também na versão em inglês, deverá ser conciso e não exceder 75 toques ou uma linha.

b) Nome, sobrenome do autor e instituição a qual pertence o autor.

c) Nome e endereço da instituição onde o trabalho foi realizado.

d) Carta de apresentação, contendo assinatura de todos os autores, responsabilizando-se pelo conteúdo do trabalho, porém apenas um deve ser indicado como responsável pela troca de correspondência. Deve conter telefone, fax, e-mail e endereço para contato.

e) Aspectos éticos: carta dos autores revelando eventuais conflitos de interesse (profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos) que possam influenciar ou ter influenciado os resultados da pesquisa ou o conteúdo do trabalho. Na carta deve constar ainda, quando cabível, a data da aprovação do trabalho pelo Comitê de Ética em Pesquisa da instituição à qual estão vinculados os autores. É absolutamente obrigatório o envio, juntamente com o artigo, do termo de copyright, disponível no site da Ramb, devidamente assinado pelos autores, sem o qual o artigo não seguirá o seu fluxo normal de avaliação.

f) De acordo com recente solicitação da Scielo – Scientific Electronic Library Online, a Revista da Associação Médica Brasileira (RAMB) passa a exigir, a partir de Janeiro de 2018, o ORCID como identificador de todos os autores. Para obtê-lo, basta seguir as instruções no site https://orcid.org/.

Tópicos dos artigos

Os artigos originais deverão conter, obrigatoriamente, Introdução, Métodos, Resultados, Discussão, Conclusões e Referências Bibliográficas.

Notas de rodapé

Apenas quando estritamente necessárias; devem ser assinaladas no texto e apresentadas em folha separada após a do resumo, com o subtítulo "Nota de rodapé".

AGRADECIMENTOS

Apenas a quem colabore de modo significativo na realização do trabalho. Deve vir antes das referências bibliográficas.

RESUMO/SUMMARY

O resumo, com no máximo 250 palavras, deverá conter objetivo, métodos, resultados e conclusões. Após o resumo deverão ser indicados, no máximo, seis Unitermos (recomenda-se o vocabulário controlado do DeCS – Descritores em Ciências da Saúde, publicação da BIREME – Centro Latino Americano e do Caribe de Informação em Ciências da Saúde). Para os termos em inglês recomenda-se o MeSH da base Medline. O Summary visa permitir a perfeita compreensão do artigo. Apresentar em folha separada e seguir o mesmo modelo do resumo: background, methods, results, conclusions. Deve ser seguido de keywords.

Artigos escritos em português devem conter, na segunda página, dois resumos: um em português e outro em inglês (Summary). Artigos escritos em espanhol devem apresentar resumos em inglês (Summary) e português. Os escritos em inglês devem conter resumo também em português.

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

As referências bibliográficas (totalizando, no máximo, 25 referências) devem ser dispostas por ordem de entrada no texto e numeradas consecutivamente, sendo obrigatória sua citação. Devem ser citados todos os autores, totalizando seis; acima deste número, citam-se os seis primeiros seguidos de et al. O periódico deverá ter seu nome abreviado de acordo com a LIST OF JOURNALS INDEXED IN INDEX MEDICUS do ano corrente, disponível também on-line nos sites: www.nlm.nih.gov/tsd/serials/lji.html ou www.nlm.nih.gov/ citingmedicine ou, se não for possível, a Associação de Normas Técnicas (ABNT). Exemplos:

1. Parkin DM, Clayton D, Black RJ, Masuyer E, Friedl HP, Ivanov E, et al. Childhood leukaemia in Europe after Chernobyl: 5 year follow-up. Br J Cancer 1996;73:1006-12.
2. Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Ann Intern Med 1996;124:980-3.
3. The Cardiac Society of Australia and New Zealand. Clinical exercise stress testing. Safety and performance guidelines. Med J Aust 1996; 164-282-4.
4. Cancer in South Africa [editorial]. S Afr Med J 1994;84:15.
5. Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In: Laragh JH, Brener BM, editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis and management. 2nd ed. New York: Raven Press; 1995.p.465-78.
6. Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis [serial on line] 1995 Jan-Mar [cited 1996 Jun 5];1(1):[24 screens]. Available from: URL: www.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm.
7. Leite DP. Padrão de prescrição para pacientes pediátricos hospitalizados: uma abordagem farmacoepidemiológica [dissertação]. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, 1998.

Referências de “resultados não publicados” e “comunicação pessoal” devem aparecer, entre parênteses, seguindo o(s) nome(s) individual (is) no texto. Exemplo: Oliveira AC, Silva PA e Garden LC (resultados não publicados). O autor deve obter permissão para usar “comunicação pessoal”.

 

CITAÇÕES BIBLIOGRÁFICAS

As citações bibliográficas no texto devem ser numeradas com algarismos arábicos sobrescritos, na ordem em que aparecem no texto. Exemplo: Até em situações de normoglicemia6.

FIGURAS, TABELAS, GRÁFICOS, ANEXOS

No original deverão estar inseridos tabelas, fotografias, gráficos, figuras ou anexos. Devem ser apresentados apenas quando necessários, para a efetiva compreensão do texto e dos dados, totalizando no MÁXIMO TRÊS.

a) As figuras, sempre em preto e branco, devem ser originais e de boa qualidade. As letras e símbolos devem estar na legenda.

b) As legendas das figuras e tabelas devem permitir sua perfeita compreensão, independente do texto.

c) As tabelas, com título e legenda, deverão estar em arquivos individuais.

d) É preciso indicar, em cada figura, o nome do primeiro autor e o número da figura. Figuras e tabelas, com suas respectivas legendas, deverão ser numeradas separadamente, usando algarismo arábico, na ordem em que aparecem no texto. As figuras/imagens devem ser encaminhadas em arquivo .jpg

ABREVIAÇÕES/NOMENCLATURA

O uso de abreviações deve ser mínimo. Quando expressões extensas precisam ser repetidas, recomenda-se que suas iniciais maiúsculas as substituam após a primeira menção. Esta deve ser seguida das iniciais entre parênteses. Todas as abreviações em tabelas e figuras devem ser definidas nas respectivas legendas. Apenas o nome genérico do medicamento utilizado deve ser citado no trabalho.

TERMINOLOGIA

Visando o emprego de termos oficiais dos trabalhos publicados, a RAMB adota a Terminologia Anatômica Oficial Universal, aprovada pela Federação Internacional de Associações de Anatomistas (FIAA). As indicações bibliográficas para consulta são as seguintes: FCAT – IFAA (1998) – International Anatomical Terminology – Stuttgart – Alemanha – Georg Thieme Verlag, Editora Manole.

 

ENGLISH

INSTRUCTIONS TO AUTHORS

Objectives and editorial policy

Revista da Associação Médica Brasileira (RAMB) is a bimonthly publication of the Brazilian Medical Association. It has been published continuously since 1954. The journal's aim is to publish articles that contribute to the advancement of medical knowledge. RAMB is indexed by major biomedical and scientific indices, including SciELO, Scopus, Science Citation Index Expanded (SCIE), Web of Science, Institute for Scientific Information (ISI), Index Copernicus, LILACS, MEDLINE, and CAPES - QUALIS B3. Currently, RAMB offers only online edition and articles published necessarily in English. The online edition is made free and available on our website (www.ramb.amb.org.br).

RAMB accept articles for publication in the following categories: Original Articles, Review Articles, Letters, Point of View, International Scenery, Insights from Brazilian Medical Journals, Comments, At Bedside. The editorial board strongly recommends that authors read the online version of RAMB and analyze the published articles as a model for preparation of their papers.

The submission and publication of the articles is totally free, without charging any fee to the authors. If the article has already been translated into English and is diagrammed, this cost of translation and layout will be charged to the author (s) in case of cancellation request. By submitting the article to RAMB, the author (s) accept and agree to the journal's standards.

General information

Manuscript submission/Language

All articles and letters should be sent only via website: www.ramb.org.br. Just the realization of a register, followed by the manuscript submission, following the rules described here. Only articles will be accepted that, among its authors, contains at least a doctor.

The article for may be submitted in the following languages: Portuguese, Spanish or English. However, if it is approved for publication by the RAMB Editorial Board, it must be translated into English, and its publication process begins only after the mandatory presentation of translation certification from one of the following companies: https://www.aje.com/; https://americanmanuscripteditors.com/ or https://www.editage.com/

All material submitted for publication in RAMB cannot be in the evaluation process, have already been published, or be submitted later to publication in other journals. All submissions are reviewed by the Editorial Board. In preparing the manuscript, authors should indicate which areas are related to the editorial article in order to be sent to a specific editorial review.

The Editorial Board strongly recommends that the authors do a search for articles related to the theme and previously published in this journal or other journals indexed in SciELO, using the same keywords of the proposed article. These items should be considered by the authors in preparing the manuscript in order to stimulate the scientific exchange between the SciELO journals.

What happens after submission

Due to the large number of manuscripts received, the Editorial Board has adopted selection criteria for the peer review process. On receipt, the manuscript is appraised by a RAMB editor for its conformity to the guidelines and preferences of the journal. As occurred with other journals, most submitted manuscripts do not pass this initial screening and are not sent out for peer review. Manuscripts are initially evaluated according to the following criteria: subjects fall within the scope of the journal and are relevant to our readership, the main topic has general medical interest, title and abstract are appropriate, writing is clear, study methods are well defined and appropriate (including, in the case of clinical trials, sample size, statistical analysis and Ethics Committee approval), results are clearly presented, and conclusions are reasonable and supported by the data. This procedure aims to reduce the time between date of submission and editorial acceptance or rejection, without hindering the submission process. Only manuscripts that have passed this initial screening by the editors will undergo complete peer review.

If a manuscript is deemed unsuitable for publication by the editors, the authors will be notified of this decision within 2 weeks (starting after the review for proper formatting). Peer-review reports with the reviewers’ recommendations about acceptance or rejection will be sent to the authors as soon as possible. Although there are strict time limits on the peer-review process, most journals count on the remarkable collaborative spirit of the scientific community, which, due to their numerous duties, cannot always meet deadlines. If the Editorial Board considers that the review time is prolonged and is being detrimental to the author, there will be a cancellation of the editorial process and the article will be returned quickly to the author. Authors who are advised that their manuscript must be revised are required to provide a document detailing their response to each reviewer’s comment upon resubmission. In addition, revised manuscripts should clearly indicate changes made to the text using red font, and the original text should be kept and marked as underlined text.

Papers are published on a first-come, first-served basis, but the Editorial Board reserves the right to make case-by-case exceptions. After acceptance for publication, the authors will receive page proofs for checking, but corrections should be limited to typesetting errors. Proofs should be returned within two days. After final approval by the authors, no changes can be made to the paper.

EDITORIAL BOARD

The Editorial Board consists of an Editor-in-Chief, Associate Editors, Assistant Editors, and an Advisory Board in the following areas: Clinical Medicine, Clinical Surgery, Public Health, Pediatrics, Obstetrics and Gynaecology, Bioethics, Oncology, Emergency and Intensive Care Medicine, Pharmaceutical Medicine, and Evidence-based Medicine. The Editorial Board is responsible for the initial appraisal and acceptance or rejection of manuscripts submitted for publication. The editor in chief has the prerogatives that the position gives it to accept or reject any article, regardless of peer review, as well as set the edition of its publication.

Journal style and manuscript preparation

The manuscript must have a maximum of 2,800 words (including abstract, abstract and bibliographical references) and contain a maximum of 25 bibliographic references for original articles and other articles. For the review articles, a maximum of 40 bibliographic references will be accepted. Bibliographical references must be recent, so that 50% of them in the last five years. A maximum of three tables or figures or images are accepted, and necessarily one of them must be the central figure of the work. The article should be written in body 12, spacing 1,5 line, with margin of 3 cm on each side, and be forwarded in Word (.doc file).

Title page

The title page should contain the following information:

a) Title of the paper, concise and not exceeding 75 characters or one line, with the corresponding translation into Portuguese.
b) First and last names of each author, with their current affiliation.
c) Name and address of the institution with which the work is associated.
d) Cover letter signed by all authors listed on the manuscript, who must have approved the submitted manuscript and be responsible for reported research. Only one author should be indicated as the corresponding author. Provide full contact details for the corresponding author, including full mailing address, telephone and fax numbers, and e-mail.
e) Ethical aspects: the cover letter should disclose any potential conflicts of interest associated with the publication of the article (e.g., professional or financial conflicts and/or direct or indirect benefits) that might be perceived to influence the results or discussion reported in the paper. The cover letter should also include, if applicable, the date of approval from the Research Ethics Committee of the institution to which the authors are affiliated.
f) According to a recent request from Scielo - Scientific Electronic Library Online, the Journal of the Brazilian Medical Association (RAMB) requires, as of January 2018, ORCID as an identifier of all authors. To get it, just follow the instructions on https://orcid.org/.
g) Contribution of the authors: the contribution of each author to the work must be inserted in title page.

Manuscript components

Original articles must contain the following sections: Introduction, Methods, Results, Discussion, Conclusions, and References.

Footnotes

Footnotes should be kept to the minimum necessary, being marked in the text and listed on a separate sheet of paper under a subheading “Footnotes”.

ACKNOWLEDGEMENTS

All those who contributed significantly to the manuscript, but do not meet the criteria for authorship, should be listed in this section. This section should appear at the end of the text, prior to the References.

ABSTRACT

The abstract should not exceed 250 words and must include the following headings: Objective, Methods, Results, and Conclusion. Abstracts are required during submission (copy/paste) and in the manuscript. After the abstract, the authors should provide a maximum of six keywords in accordance with the Medical Subject Headings (MeSH) elaborated by the National Library of Medicine. Keywords in Portuguese and Spanish should be in accordance with the Health Science Descriptors (DeCS) elaborated by the Latin American and Caribbean Center on Health Sciences Information (BIREME).
The abstract and keywords in Portuguese should be followed by a abstract and keywords in English. Articles written in Spanish should have a abstract in English and in Portuguese. Articles written in English should also have a abstract in Portuguese.

REFERENCES

References (totaling a maximum of 25 references for original articles and other articles, and 40 references for review articles) should be numbered sequentially in the order in which they are cited in the text.
The names of all the authors up to six should be included, but when authors number seven or more, list the first six authors followed by “et al.” Bibliographical references must be recent, 50% of which should be from the last five years. Abbreviations of journal names should conform to those in Index Medicus for the current year, available at http://www.nlm.nih.gov/tsd/serials/lji.html or http://www.nlm.nih.gov/citingmedicine. If this is not possible, journal abbreviation should comply with the Brazilian Technical Standards Association (Associação Brasileira de Normas Técnicas, ABNT).

Examples are given below:
1. Parkin DM, Clayton D, Black RJ, Masuyer E, Friedl HP, Ivanov E, et al. Childhood leukaemia in Europe after
Chernobyl: 5 year follow-up. Br J Cancer 1996;73:1006-12.
2. Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Ann Intern Med 1996;124:980-3.
3. The Cardiac Society of Australia and New Zealand. Clinical exercise stress testing. Safety and performance guidelines. Med J Aust 1996; 164-282-4.
4. Cancer in South Africa [editorial]. S Afr Med J 1994;84:15.
5. Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In:Laragh JH, Brener BM, editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis and management. 2nd ed. New York: Raven Press; 1995.p.465-78.
6. Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis [serial on line] 1995 Jan-Mar [cited
1996 Jun 5];1(1):[24 screens]. Available from: URL: http://www.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm.
7. Leite DP. Padrão de prescrição para pacientes pediátricos hospitalizados: uma abordagem farmacoepidemiológica
[dissertação]. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, 1998.
References to “unpublished data” and “personal communications” should be set in parentheses immediately after mention of the individual(s) name(s) in the text. For example: Oliveira AC, Silva PA and Garden LC (unpublished data). The author must obtain permission to use a “personal communication”.

REFERENCES IN THE TEXT

Citations in the text are indicated by superscript Arabic numbers in the order in which they appear in the text.
For example: In situations where normoglycemia is maintained,6

FIGURES, TABLES, GRAPHS, SUPPLEMENTAL MATERIAL
All tables, photographs, graphs, figures or supplemental material should be provided in separate files within the system. All material should provide clear and concise data that enhance, not duplicate, information in the text and should not exceed a TOTAL OF THREE, being a central figure.
a) Submit only black-and-white, good-quality (minimum 300 dpi) original figures (do not submit photocopies). Letters and symbols should be defined in the legend.
b) Figure and table legends must be self-explanatory and intelligible without reference to the text.
c) Each table, with title and legend, should be on a separate file.
d)Figures and tables, on separate files, with their respective subtitles, should have a title, show the first author's name, and be numbered separately using Arabic numbers in the order in which they appear in the text. Figures / images should be forwarded in .jpg file.
ABBREVIATIONS
The use of abbreviations should be kept to a minimum. When abbreviations are used, give the full term followed by the abbreviation in parentheses at the first mention in the text. The abbreviation may appear in the text thereafter. Abbreviations used in tables and figures should be explained in the legend.
Use only generic names of drugs in the text.

TERMINOLOGY

Aiming at using the official terms of published papers, RAMB adopts the Terminologia Anatomica: International Anatomical Terminology, approved by the International Federation of Associations of Anatomists (IFAA). For further information, consult the following references: FCAT – IFAA (1998) – International Anatomical Terminology – Stuttgart – Alemanha – Georg Thieme Verlag or CTA-SBA (2001) – Terminologia Anatômica. S. Paulo, Editora Manole.

ESPANHOL

INSTRUCCIONES A LOS AUTORES

Objetivo y política editorial

La Revista de la Asociación Médica Brasileña (RAMB) es continuamente editada por la Asociación Médica Brasileña desde 1954 y tiene por objetivo publicar artículos que contribuyan al conocimiento médico. La RAMB está indexada en las bases de datos SciELO, Scopus, Science Citation Index Expanded (SCIE), Web of Science, Institute for Scientific Information (ISI), Index Copernicus, LILACS, MEDLINE y CAPES-QUALIX  B3. Actualmente, se produce la revista apenas em la versión en línea de acceso libre en la internet www.ramb.amb.org.br y los artículos se publican obligatoriamente en la lengua inglesa.

RAMB acepta para publicación artículos en las siguientes categorías: Artículos Originales, Artículos de Revisión, Correspondencias, Punto de Vista, Panorama Internacional, Al Lado de la Cama. El consejo Editorial recomienda altamente que los autores lean la versión en línea de RAMB y analicen los artículos ya publicados como modelo para la elaboración de sus trabajos.
La presentación y publicación de artículos es totalmente gratuita. Si el artículo ya ha sido traducido al inglés y diagramado, ese costo de traducción y diagramación será cobrado del autor (es) en caso de solicitud de cancelación del mismo. Al someter el artículo a la RAMB, el (los) autor (es) aceptan) y concuerda con las normas de la revista.

Informaciones generales

Como enviar artículos/Idioma

Los artículos y las correspondencias deberán ser enviados solamente por internet por la dirección electrónica a continuación: https://ramb.amb.org.br/. Sólo la realización de un registro, seguido de la presentación de manuscritos, obedecer las reglas escritas aquí. Sólo se aceptarán artículos que, entre sus autores, contiene por lo menos un médico.

El artículo puede enviarse en los siguientes idiomas: portugués, español o inglés. Sin embargo, si la Junta Editorial de RAMB lo aprueba para su publicación, debe traducirse al inglés y su proceso de publicación comienza solo después de la presentación obligatoria de la certificación de traducción de una de las siguientes empresas: https://www.aje.com/; https://americanmanuscripteditors.com/ o https://www.editage.com/ .

El contenido del material enviado para publicación en RAMB no puede estar en proceso de evaluación, ya haber sido publicado, ni ser sometido posteriormente para publicación en otras revistas. Todos los artículos enviados son revisados por miembros del Consejo Editorial. Al preparar el manuscrito, los autores deberán indicar cual o cuales áreas editoriales están relacionadas al artículo, para que éste pueda ser encaminado para análisis editorial específico. El Consejo Editorial recomienda altamente que los autores hagan una búsqueda por artículos relacionados al tema y publicados anteriormente en RAMB o en otras revistas indexadas en SciELO, usando las mismas palabras-clave que el artículo propuesto. Estos artículos deben ser considerados por los autores en la elaboración del manuscrito con el objetivo de estimular el intercambio científico entre las revistas SciELO.

Qué pasa después que se envía el artículo

Debido al gran número de artículos enviados, el Consejo Editorial adoptó criterios de selección para el proceso de revisión por pares. Así como ocurre con otros periódicos, la mayor parte de los artículos enviados no pasa para la etapa detallada de evaluación que es la revisión por pares. Los criterios que el Consejo Editorial adoptó para esta selección inicial incluyen el perfil editorial de la revista y de sus lectores, el área de interés del tema principal del trabajo, título y resumen adecuados, redacción bien elaborada, metodología bien definida y correcta (incluyendo, en el caso de estudios clínicos, tamaño de la muestra, metodología estadística y aprobación por Comité de Ética), resultados presentados de modo claro y conclusiones basadas en los datos. Este procedimiento tiene por objetivo reducir el tiempo de respuesta y no perjudicar a los autores. La respuesta detallada, elaborada por los revisores, sólo ocurre cuando el artículo pasa de esta primera etapa.
En el caso de rechazo, la decisión sobre la primera etapa de evaluación es comunicado a los autores en aproximadamente dos semanas después del inicio del proceso (que comienza luego después de la aprobación del formato por el revisor de forma). El resultado de la revisión por pares conteniendo la aceptación o el rechazo del artículo para publicación ocurrirá en el menor plazo posible.

Aunque existan rigurosos límites de tiempo para la revisión por pares, la mayoría de los periódicos científicos cuenta con el notable esfuerzo y la colaboración de la comunidad científica que, por tener innumerables otras atribuciones, no siempre logra cumplir los plazos. Si el Comité de Redacción considera que el tiempo de revisión se prolonga y es perjudicial para el autor, el proceso editorial se cancelará y el artículo se devolverá rápidamente al autor. Al recibir la evaluación de los revisores, los autores deberán encaminar, en comunicado aparte, todos los puntos alterados del artículo que fueron solicitados por los revisores. Además, el texto conteniendo las alteraciones solicitadas por los revisores deberá ser re-encaminado a la RAMB en el color rojo, debiendo mantenerse con subrayado el texto anterior.

El orden de publicación de los artículos será cronológico, siendo posible, sin embargo, haber excepciones, definidas por el Consejo Editorial. Los trabajos aceptados para publicación serán enviados a los autores y devueltas en el plazo de dos días. Después de esa aprobación final por los autores, NO será posible modificar el texto.

CUERPO EDITORIAL

El Cuerpo Editorial de la RAMB está compuesto por el Editor General, los Editores Asociados, los Editores Colaboradores y el Consejo Editorial en las áreas a continuación: Clínica Médica, Clínica Quirúrgica, Salud Pública, Pediatría, Ginecología y Obstetrícia, Bioética, Cancerología, Emergencia y Medicina Intensiva, Medicina Farmacéutica y Medicina Basada en Evidencias. El Cuerpo Editorial será responsable por la revisión y aceptación o no de los artículos enviados a la revista para publicación. El editor en jefe tiene las prerrogativas para a aceptar o rechazar cualquier artículo, independientemente de la revisión por pares, así como establecer la edición de su publicación.

Estilo y preparación de originales

El trabajo deberá tener un máximo de 2.800 palabras (incluyendo resumen, abstract y referencias bibliográficas) y contener, como máximo, 25 referencias bibliográficas para artículos originales y demás artículos. Para los artículos de revisión, se aceptarán como máximo 40 referencias bibliográficas. Las referencias bibliográficas deben ser recientes, siendo el 50% de ellos en los últimos cinco años. Se aceptan, como máximo, tres tablas o figuras o imágenes, siendo necesariamente que una de ellas debe ser la figura central del trabajo. El artículo debe estar redactado en cuerpo 12, espaciado 1,5 línea, con margen de 3 cm a cada lado, y ser encaminado en Word (archivo .doc).
Página título
Deberá contener:
a) El título del trabajo, también en la versión en inglés, deberá ser conciso y no exceder 75 carácteres o una línea;
b) nombre y apellido del autor e institución a la que pertenece;
c) nombre y dirección de la institución en la que se realizó el trabajo;
d) carta de presentación conteniendo firma de todos los autores, responsabilizándose por el contenido del trabajo, pero solamente uno de ellos debe ser indicado como responsable por el cambio de correspondencia; Debe contener teléfono, fax y dirección para contacto.
e) Aspectos éticos. Carta de los autores revelando eventuales conflictos de interés (profesionales, financieros y beneficios directos o indirectos) que puedan influenciar o haber influenciado los resultados de la investigación o el contenido del trabajo. En la carta, debe constar además, cuando sea oportuno, la fecha de la aprobación del trabajo por el Comité de Ética en Investigación de la institución a la que están vinculados los autores.
f) De acuerdo con la reciente solicitud de Scielo - Scientific Electronic Library Online, la Revista de la Asociación Médica Brasileña (RAMB) pasa a exigir, a partir de enero de 2018, el ORCID como identificador de todos los autores. Para obtenerlo, basta con seguir las instrucciones en el sitio https://orcid.org/.
g) Contribución de los autores: debe insertarse la contribución de cada autor al trabajo.
Ítemes de los artículos
Los artículos originales deberán contener, obligatoriamente, Introducción, Métodos, Resultados, Discusión, Conclusiones y Referencias Bibliográficas.
Notas de pie de página
Sólo las estrictamente necesarias; deben estar señaladas en el texto y presentadas en hoja separada después la del resumen, con subtítulo nota de pie de página.

AGRADECIMIENTOS

Sólo a quien colabore de modo significativo en la realización del trabajo. Deben estar antes de las referencias bibliográficas.

RESUMEN/SUMMARY

El resumen, con el máximo de 250 palabras, deberá contener objetivo, métodos, resultados y conclusiones. Después del resumen, deberán ser indicados, como máximo, seis Descriptores (se recomienda el vocabulario controlado del Descriptores en Ciencias de la Salud, publicación de la Bireme - Centro Latinoamericano y del Caribe de Informaciones en Ciencias de la Salud - www.bireme.br/terminologiaemsaude). Para los términos en inglés, se recomienda el MesH de la base Medline. El Summary visa a permitir la perfecta comprensión del artículo. Presentado separadamente, seguiendo el mismo modelo del resumen: Background, Methods, Results, Conclusions. Debe estar seguido por las Keywords.

Artículos escritos en portugués deben contener dos resúmenes: uno en portugués y otro en inglés (Summary). Artículos escritos en español deben presentar resúmenes en inglés (Summary) y español. Los escritos en inglés deben contener solamente resumen en inglés.

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Las referencias bibliográficas (totalizando, como máximo, 25 referencias para artículos originales y demás artículos, y 40 referencias para artículos de revisión) deben estar dispuestas por orden de entrada en el texto y numeradas consecutivamente, siendo obligatoria su cita.

Se debe citar a todos los autores, hasta el número de seis; por encima de ese número, se citan los seis primeros, seguidos de et.al. Las referencias bibliográficas deben ser recientes: 50% de las cuales deben ser de los últimos cinco años. El periódico deberá tener su nombre abreviado conforme a la LIST OF JOURNALS INDEXED IN INDEX MEDICUS del año corriente, disponible también en línea en las páginas web: www.nlm.nih.gov/tsd/serials/lji.html o, si no es posible, la Asociación Brasileña de Normas Técnicas (ABNT). Ejemplos:
1. Parkin DM, Clayton D, Black RJ, Masuyer E, Friedl HP, Ivanov E, et al. Childhood leukaemia in Europe after Chernobyl: 5 year follow-up. Br J Cancer 1996;73:1006-12.
2. Vega KJ, Pina I, Krevsky B. Heart transplantation is associated with an increased risk for pancreatobiliary disease. Ann Intern Med 1996;124:980-3.
3. The Cardiac Society of Australia and New Zealand. Clinical exercise stress testing. Safety and performance guidelines. Med J Aust 1996; 164-282-4.
4. Cancer in South Africa [editorial]. S Afr Med J 1994;84:15.
5. Phillips SJ, Whisnant JP. Hypertension and stroke. In: Laragh JH, Brener BM, editors. Hypertension: pathophysiology, diagnosis and management. 2nd ed. New York: Raven Press; 1995.p.465-78.
6. Morse SS. Factors in the emergence of infectious diseases. Emerg Infect Dis [serial on line] 1995 Jan-Mar [cited 1996 Jun 5];1(1):[24 screens]. Available from: URL:http://www.cdc.gov/ncidod/EID/eid.htm.
7. Leite DP. Padrão de prescrição para pacientes pediátricos hospitalizados: uma abordagem farmacoepidemiológica [dissertação]. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, 1998.
Referencia de resultados no publicados y comunicación personal deben aparecer entre paréntesis, siguiendo el (los) nombre(s) individual(es) en el texto. Ejemplo: Oliveira AC, Silva PA e Garden LC (resultados não publicados). El autor debe obtener permiso para usar comunicación personal.

 

CITAS BIBLIOGRÁFICAS

Las citas bibliográficas en el texto deben ser numeradas con números arábigos en sobrescrito, en el orden que aparecen en el texto. Ejemplo: Hasta en situaciones de normoglicemia6......

 

FIGURAS, TABLAS, GRÁFICAS, ANEXOS

En el original deberán estar insertadas tablas, fotografías, gráficas, figuras o anexos. Se debe presentarlos solamente cuando sea necesario, para la efectiva comprensión del texto y de los datos, totalizando como MÁXIMO TRES, siendo una figura central.
a) Las figuras, siempre en blanco y negro, deben ser originales y de buena calidad. Las letras y los símbolos deben estar en el subtítulo.
b) Los subtítulos de las figuras y tablas deben permitir su perfecta comprensión, independiente del texto.
c) Las tablas, con título y subtítulo, deberán estar en archivos individuales.
d) Es necesario indicar en cada figura el nombre Del primer autor y el número de la figura. Figuras y Tablas, , con sus respectivas leyendas, deberán ser numeradas por separado, usando el número arábigo, en el orden en que aparecen en el texto. Las figuras / imágenes deben ser enviadas en archivo .jpg

ABREVIACIONES/NOMENCLATURA

Se debe usar lo mínimo de abreviaciones. Cuando se necesita repetir expresiones extensas, se recomienda que sus iniciales mayúsculas las sustituyan después de la primera mención. Ésta debe seguirse de las iniciales entre paréntesis. Todas las abreviaciones en tablas y figuras deben estar definidas en los respectivos subtítulos.
Solamente debe citarse en el trabajo el nombre genérico del medicamento utilizado.

 

TERMINOLOGÍA

Visando al empleo de términos oficiales a los trabajos publicados, RAMB adopta la Terminología Anatómica Oficial Universal, aprobada por la Federación Internacional de Asociaciones de Anatomistas (FIAA). Las indicaciones bibliográficas para consulta son las siguientes: FCAT - IFAA (1998) - International Anatomical Terminology - Stuttgart - Alemanha - Georg Thieme Verlag o CTA-SBA (2001) - Terminología Anatómica . S. Paulo. Editora Manole.